KAKO
IZBJEĆI OSAM KOBNIH GREŠAKA U MARKETINGU…
…i
preporoditi vaš business – praktično preko noći!
Činjenica
je da je danas konkurencija u poslu veća nego ikad . Kako bi preživjeli u ovim nesigurnim uvjetima
nije dovoljno da ponudite kvalitetan proizvod po poštenoj cijeni…
Morate
također znati izabrati i proizvoditi učinkoviti marketing. Trebali biste tražiti najbolje rezultate za
svaku lipu koju ste potrošili na marketing!
Nažalost
većina businessa to ne zna. Mnoge
kompanije potroše više vremena planirajući Božićnu proslavu nego što planiraju
stvaranje moćnih i uvjerljivih marketing komunikacija.
Sada
to može prestati. Ovdje su navedene
najčešće pogreške i kako ih izbjeći. To
nisu greške vezane uz neku posebnu industriju ili business. Nalazio sam ih u agencijama za nekretnine, kompjutorskim tvrtkama, financijskim konzultantima, prehrambenoj industriji, itd.
Ako
ustanovite da se jedna ili dvije od ovih pogrešaka ne odnose na vas trebate si
čestitati! To znači da ste već na putu uspješnog marketinga. Evo ih… bez nekog posebnog reda.
Pogreška broj 1:
Vaš business je usmjeren na samoga sebe, a ne na potrebe Vaših kupaca i potencijalnih
kupaca.
Zar to nije očito? Pogledajte
poslovni imenik ili oglasnik. Dali
većina oglasa ističe prednosti i koristi koje ćete VI imati ako Vi postanete
njihov kupac ili korisnik? Ili suprotno tome, ističu prodavače , tko su ONI, gdje su ONI, kako je divna NJIHOVA usluga i/ili kvaliteta, i sve ostalo o NJIMA?
Oko
95% oglasa je posve orijentirano na business( tvrtku, servis, itd. ), a ne na koristi ili dobrobit koju VI (tj. Potencijalni kupci) možete imati od toga. Ista stvar je sa oglasima na TV, radiju itd. Ovakvo sebično oglašavanje spada u područje
«institucionalnog oglašavanja».
Institucionalno oglašavanje u
najboljem slučaju donosi odgođene rezultate. A u najlošijem slučaju ovakvo oglašavanje ne
proizvodi nikakve profitabilne učinke. Osim u slučaju da je business dovoljno bogat
da si može dozvoliti dugoročno čekanje na korist od oglašivanja.
Vaša
je sebičnost ono što uništava većinu Vašeg marketinga. Od brošura i letaka do poslovnih pisama i
oglasa. Vaša marketing poruka treba
pokazati potencijalnim kupcima da vas zanima JEDINO ONO ŠTO ONI ŽELE! Sve
ostalo o vama dolazi kasnije. Vaši
klijenti, kupci , stranke, pacijenti, … kako god ih zovete, uvijek trebaju biti VAŠI PRIORITETI.
Bilo koji marketing dokument treba
započeti sa orijentacijom na želje i potrebe vaših potencijalnih kupaca. Svaka rečenica treba pokazati da vi razumijete
potrebe potencijalnih kupaca. Sve dok se
vaši napori u marketingu ne usmjere na želje potencijalnih kupaca , Vaš marketing je nepotpun.
Pogreška broj 2:
Propustili ste utvrditi tko su točno vaši (potencijalni ) kupci i koje
su njihove želje i potrebe
Oko 90% businessa često propuštaju
odrediti koje je njihovo ciljno tržište, te koje su njegove želje potrebe i očekivanja.
To je teška pogreška.
Uspješni marketeri Vam mogu točno
reći koje je njihovo ciljno tržište i što njihovi kupci i potencijalni kupci
žele i očekuju od proizvoda ili usluge. Također vam točno mogu reći koja je približna
dob njihovih najboljih kupaca, razinu
obrazovanja, visinu prihoda, socijalnu grupu, mjesto stanovanja i ostale važne
karakteristike. Morate znati tko
da bi znali zašto.
Zašto Vaš kupac kupuje baš kod Vas ?
Što Vaš kupac najviše želi ili treba od proizvoda ili usluge koju nudite?
Trebate iskušavati i otkriti zašto i tada svoj marketing usmjerite kako biste
kupca uvjerili da možete zadovoljiti njegovu želju ili potrebu na najbolji
način.
Razmislite malo o tome… kako možete
očekivati da odgovarajuće zadovoljite želju Vašeg kupca kad se niste niti
potrudili da doznate i upoznate njegove želje i potrebe. Kompanije koje su uspješne u marketingu vrlo
dobro poznaju potrebe svojih kupaca i trude se zadovoljiti te potrebe bolje od
konkurencije.
Stoga , ako želite osvojiti svoje vlastito tržište, otkrijte što Vaši kupci i potencijalni kupci
doista žele. Koje su njihove potrebe, strasti i očekivanja? Jednom kad budete imali
ove informacije biti ćete opremljeni za ostvarivanje toga cilja.
Pogreška broj 3:
Propustili ste sačuvati imena i adrese Vaših kupaca i potencijalnih
kupaca
Od svih grešaka u marketingu koje
možete učiniti osjećam da ova uzrokuje gubitak veći od bilo koje druge. Na sreću ovu pogrešku je daleko najlakše
ispraviti.
Zašto bi kompanija trošila stotine i
tisuće dolara kako bi privukla svoje kupce, a zatim ih pustila da odšetaju bez da zapišu njihovo ime, adresu i bilo koju drugu korisnu informaciju?
Ne znam. Ali znam da 90% businessa u
Americi niti ne pokušava «pratiti» svoje kupce ili potencijalne kupce.
Vaša «poštanska lista» ili popis
potencijalnih i stalnih kupaca je Vaš najveći izvor profita za cijeli život!
Evo zašto biste trebali pratiti svakog kupca ili potencijalnog kupca:
·
Prema nekim
istraživanjima trošak privlačenja novog kupca (tj. Prodaje novom kupcu) je oko 5 puta veći nego
prodaja postojećem, poznatom kupcu. Stalni poznati kupci su gotovo jednako dobri
kao i novac u banci!
·
Vaši postojeći kupci
Vam već vjeruju i poznaju Vas. Već su
kupili kod vas i (nadam se) imaju pozitivna iskustva poslovanja sa Vama. Otpor prodaji/kupnji je vrlo mali.
·
Oni znaju da ćete
izvršiti svoja obećanja stoga što ste ih prije izvršavali žurno i sa voljom. Ili možda niste?
Dakle sve što trebate učiniti je da
razvijete sustavni način praćenja kupaca i potencijalnih kupaca kako bi oni što
više i što češće kupovali kod Vas. Kompjutorske baze podataka su lagane za
kreiranje i pristupačnije no ikada. Ako
se ne želite gnjaviti sa kompjutorima - OK. Možete napraviti kartice kupaca koje uključuju
informacije kao što su ime, adresa, broj telefona, što su prije kupili od Vas, što bi željeli kupiti, itd.
Shvaćate kako vrijednom postaje
takva lista? Prema posljednjim istraživanjima svoje kupce i potencijalne kupce
trebali biste kontaktirati jednom svakih 3 tjedna. Nikako dulje od mjesec dana nemojte ostati bez
kontakta sa Vašim kupcima. Evo nekoliko
ideja za kontakt:
·
Provjerite kako su
zadovoljni sa proizvodom koji su kupili. ( Ovo se odnosi samo na kupce koji su jednom
kupili kod vas)
·
Zahvalite im na kupnji
razglednicom , dopisnicom i sl. (
Najčešće se primjenjuje na kupce koji su kupili kod Vas ali duže vrijeme npr. 3 mjeseca nisu. Primjerice možete im poslati čestitku za neki
blagdan, zahvaliti im na kupnji i
pozvati ih da vas ponovo posjete. )
·
Ako radite sa nekim
businessom možete im poslati kopiju ovog izvještaja i dodati osobnu opasku. (Npr. nešto kao: «Mislim da bi vam ovo moglo
koristiti…» ili slično)
Prikupljanjem
imena, adresa, telefonskih brojeva i drugih podataka o vašim
kupcima moći ćete povećati profit od svakog kupca 35-200%.
Pogreška broj 4:
Niste pokušali kupcu prodati još nešto «u pozadini»
Vaš najbolji potencijalni kupac je
onaj koji je upravo nešto kupio od Vas. To je najbolja prilika za još jednu prodaju, tu i sada. Ključ za uspješno provođenje ovog pristupa
jest da imate proizvode koji nude rješenje koje vaš potencijalni kupac ima. (Koliko ste puta kupili cipele, pa zatim i četku za cipele, žlicu za cipele, itd. ? To je baš to. ) Odgovarajući proizvodi
za odgovarajuća rješenja odgovarajućih problema stvaraju povećanu priliku za
prodaju.
Sve što trebate učiniti je uočiti na
što se odnosi proizvod koji kupac kupuje (npr. Triple Potency Lecithin za bolne zglobove) i
poznavanje onoga što Vi nudite kako biste mogli ponuditi drugi ili treći
proizvod za rješenje problema (npr. Shark Aid i Noni Liquid). Očito je da ćete time postići potpunu
rješavanje problema (tj. Kupac će biti
potpuno zadovoljan sa smanjenim bolovima i stanjem svojih zglobova) ali i veću
prodaju ( jer ste prodali dva ili tri proizvoda umjesto samo jednog).
Kupci koji su upravo kupili kod Vas
nude Vam odličnu priliku za ponovnu prodaju. Vaši proizvodi moraju biti dobri, ali također morate dokazati kupcu da i ostali
vaši proizvodi u pozadini mogu riješiti njegov problem. (Triple Potency Lecitin je dobar, ali uz Noni i Shark Aid – glukozamin i Strong
Bones rezultat je fantastičan)
Ovdje ponovno govorimo o poznavanju
želja i potreba Vaših kupaca. Vaš posao
nije da jednom nekome nešto prodate prvi put. Trebate pratiti želje i potrebe kupaca i
stalno predlagati odgovarajuća rješenja za te probleme. Ako se orijentirate na ono što Vaš kupac želi
i nudite mu druga rješenja (proizvode) za određeni problem, kupac neće odbijati kupnju stoga što misli da
ga želite natrpati Vašom robom. U
najvećem broju slučajeva kupac će vam biti zahvalan što pokušavate riješiti
njegov(e) problem(e). Npr. ako ikako možete pogledati predloženi vodič CaliVita
proizvoda i uočiti kako se za svaki problem kao prehrambena podrška nudi
nekoliko proizvoda. Najčešće kombinacija
nekoliko proizvoda daje najbolje rješenje.
Trebali biste potražiti logične
dodatke za proizvod ili uslugu koju ste već prodali. Takvim pristupom će Vaše jednokratne prodaje
postati stalni i učinkoviti kupci. Začudo samo manji dio businessa pokušavaju
ponovno nešto prodati svojim bivšim i sadašnjim kupcima. Pametni marketeri to rade stalno.
Pogreška broj 5:
Propuštate učiniti poslovanje sa vama lako i jednostavno, te niste spremni prodati kad su vaši kupci i
potencijalni kupci spremni kupiti
Mnogo businessa gotovo da želi
otežati svojim (potencijalnim) kupcima da kupe kod njih. Većina businessa radi od 9 do 5. To je divno. Ali, Vi
morate biti spremni da poslujete kad je Vaš (potencijalni) kupac spreman
poslovati. Sa danas raspoloživim
tehnologijama nema isprike da Vaš business nema 24 sata telefonsku službu koja
će primati poruke, narudžbe, upise, itd. Čak i obična telefonska sekretarica može
učiniti čuda ako ju pravilno iskoristite kao sredstvo marketinga .
Morate fanatično biti usmjereni na
uslugu svojim kupcima i na ostvarivanje dobrog utiska na potencijalne kupce. Vi se morate stalno orijentirati prema
njihovim željama i potrebama. Zamislite
kako biste vi sami željeli da se ophode sa Vama kad poslujete. I svoje kupce trenirajte na taj način.
Ako ste poslovanje sa vama učinili
lakim i jednostavnim tada ćete privući više novih kupaca koji će se stalno
vraćati i više kupaca koji će doći po preporuci nekog od Vaših kupaca. Dobar glas se širi «od usta do usta» i Vaš
business će eksplodirati! (Ne mislim doslovce)
Pogreška broj 6:
Niste uporni i niste kontaktirali svojeg potencijalnog kupca dovoljno
puta, stalno pokušavajući i testirajući
novi pristup, sve dok ne otkrijete «gumb
prodaje» ili dok se ne uvjerite da trebate odustati
Previše businessa se oslanja na
učinak samo jednog oglasa. Ali, uspjeh u marketingu nije događaj nego proces. A za proces treba vremena. Stoga nikad nemojte vjerovati samo u jedan
oglas, jednu «mailing» (poštansku )
kampanju, jedan spot na TV, itd.
Trebate sami sebe obvezati na to da
svojeg potencijalnog kupca kontaktirate barem 7 puta u 12 mjeseci. Ako niste spremni na to tada ne biste trebali
niti pokušavati.
Također, trebali biste sami odlučiti da ćete
kontaktirati sa svojim potencijalnim kupcima ponovno i ponovno, objašnjavajući prednosti sa različitih
aspekata u namjeri da motivirate svojeg potencijalnog kupca na akciju.
Sjetite se da jedan jedini marketing
događaj neće dati rezultate ni sada ni nikada. Nekad je bilo moguće da se obogatite od jednog
oglasa ili jedne promocije. Ali danas se
to neće dogoditi baš često i NIKADA na to ne biste trebali računati.
Važno je da točno znate koje je vaše
ciljno tržište koji su njegovi (njihovi) problemi i želje, i trebate ih kontaktirati ponovno i ponovno
sve dok se ne uvjerite da oni nisu potencijalni kupci za vas ili dok oni ne
shvate da Vi imate najbolje rješenje za probleme koji ih pritišću.
Marketing zahtjeva upornost. Morate ga raditi svakodnevno. Naravno biti će dana koji su razočaravajući. Ali nemojte odustati. Ako ste napravili svoju «domaću zadaću» za taj
dan ako znate da imate proizvode za rješenje potreba/problema vaših
(potencijalnih) kupaca, ako ste se
okrenuli svom postavljenom cilju tad nema razloga da vas obuzme razočaranje. Razočaranje Vas može skrenuti s Vašeg puta.
Ako vaši potencijalni kupci
jednostavno ne reagiraju na vaše napore, tada biste trebali preispitati svoj pristup. Provjerite kome zapravo želite pristupiti (tj.
da li je to pravi čovjek čije probleme
možete riješiti ili ne). Možda ćete im
morati pristupiti sa nekoliko aspekata kako biste našli način koji najbolje
djeluje… zapravo trebate stalno testirati i pokušavati poboljšati svoj pristup.
Ukratko trebate ustrajati i biti uporni
(nikako ne napasni!!!) tako da Vaš potencijalni kupac neće imati priliku
zaboraviti tko ste zapravo vi i što sve možete učiniti za njega i rješenje
njegovih problema.
Jedini način da ustanovite koji je
«gumb za prodaju» kod vašeg potencijalnog kupca jest da stalno testirate. Ne možete si priuštiti luksuz da sami
prosuđujete tko je vaša ciljna grupa, što vaše tržište želi, koja je najbolja ponuda povoljne prodaje ili
koji je najbolji naslov oglasa. Kao
marketer imate obavezu da testiranjem ustanovite što vaše tržište doista želi…
jedan marketing pristup protiv drugoga, jedan koncept oglasa protiv drugoga, jedna reklama prema drugoj, itd.
Testiranje
je proces. Uvijek biste trebali nastojati
poboljšati svoje najbolje rezultate… jer nikad ne znate koji su rezultati
doista najbolji! Bit je u tome da ne smijete nagađati što vaše tržište želi i
treba. To morate otkriti.
Trebate očekivati maksimalni odgovor
na svaku kunu koju potrošite na marketing. Testiranje Vam pokaže gdje da očekujete više. Zapamtite, oglas vas jednako košte bez obzira da li je
odgovorilo 10, 100 ili 1. 000
potencijalnih kupaca. Da biste
maksimizirali koristi od ulaganja jedino što ima smisla je da testirate
različite koncepcije oglasa. Ne biste
smjeli mirno spavati sve dok ne dobijete bolje rezultate nego prošlog tjedna.
Pogreška broj 7:
Nemate plan marketinga koji će Vaš business dovesti do financijskog uspjeha
Konzultirajući se sa različitim
businessima otkrio sam morbidnu činjenicu da 90% njih nema orijentaciju za
sutra, nema zamisli za idućih 365 dana ,
nema pisanog plana…
Vaš
business nikada neće uspjeti sve dok se ne obavežete izraditi i provoditi
pisani plan marketinga.
Ako
ste bez plana odmah uzmite olovku i papir. Vaš plan bi trebao imati sljedeće:
·
Točan financijski plan
ulaganja u marketing (tj. koliko
godišnje ili mjesečno možete izdvojiti za marketing). Napišite točan iznos (npr. 1000).
·
Nadalje izračunajte
koliko (približno) treba vaš opseg prodaje da biste zaradili za iznos troškova
marketinga (npr. profit 10% znači opseg
prodaje treba biti 10. 000).
·
Sada izračunajte
(približno) sa koliko potencijalnih kupaca trebate razgovarati da biste
ostvarili uspješnu prodaju. (npr. 1 od 5 postaje stvarni kupac, dakle 20%).
·
Pogledajte kakav je do
sada bio prosjek kupnje ili ako ste tek na početku, pokušajte pronaći približan prosjek u Vašoj
djelatnosti (npr. 50, što znači da je prosječna zarada 5).
·
Sada izračunajte
koliko trebate potencijalnih kupaca da biste ostvarili zaradu nužnu za pokriće
troškova marketinga. (npr. 5 (prosječna zarada) x 2000(stvarnih kupaca)
=10. 000, tj. 10. 000 vam osigurava prodaju i profit za
troškove marketinga)
·
Sad znate koji je Vaš
(npr. godišnji) broj potencijalnih
kupaca potreban da bi opravdao troškove marketinga. Odredite si načine kako to mislite postići. Koje su vam alternative u vrsti oglasa, učestalosti, varijacijama u sadržaju ili naslovu, itd.
·
Tehnike kojima ćete
održati vezu s vašim kupcima i potencijalnim kupcima. Možete se poslužiti mojima kao osnovnima.
·
Tehnike koje će vam
pomoći da novim kupcima prodate i proizvode u pozadini. Moje prijedloge možete također uzeti kao
glavne smjernice.
Zapamtite
ovo je samo kostur plana. Sami ga možete
nadograđivati. Važno je samo da svaku
stavku razlomite u faze, sve do
pojedinačne akcije koju treba učiniti svaki dan. Ključna riječ je «svakodnevno». Marketing treba biti svakodnevna aktivnost, kao spavanje.
Doista nije teško zacrtati si
jednostavan plan marketinga kao ovaj. Uviđate li snagu ovog jednostavnog, lako provedivog plana marketinga? Tako je
lagan! I donijet će vam uspjeh!
Bez točnog marketing plana ne možete
očekivati da Vaš business ima masovan učinak. Da, trebate ga zapisati na papir. Zašto? Stoga što na papiru imate fokus. Ako ideje imate u glavi, izgubit ćete fokus na svoje ciljeve.
Čak iako je na papiru ne znači da ga
ne možete mijenjati. Budite
prilagodljivi. Razumljivo, kako se vaš business bude širio i razvijao Vi
ćete ga željeti usavršavati. I ja svoj
plan provjeravam jednom tjedno. Evo
nekoliko pitanja.
·
Da li me ovaj plan
vodi do ostvarenja mojih ciljeva tj. kamo
želim stići?
·
Postoji li ijedan dio
mog plana koji nije usmjeren na željeni konačan cilj?
·
Kako da svoj plan
poboljšam i usmjerim na ostvarenje mojeg konačnog cilja?
Ovakva
pitanja koja ćete tjedno provjeravati će vam pomoći da dosegnete svoje ciljeve
brže i lakše. Bez pisanog plana, Vaš uspjeh je prilično neostvariv.
Pogreška broj 8:
Koja je prednost za vaše kupce ili
potencijalne kupce da posluju s vama? Što vas čini jedinstvenim? Vaša
jedinstvena ponuda prodaje je jedina prednost koju zadržavate u cijelom
marketingu, oglašavanju i naporima
prodaje. To je ono što kupac ne može
dobiti nigdje drugdje. To je osnova
svega i trebalo bi se očitavati kroz sve ono što činite u businessu.
No prije toga si morate odgovoriti
na pitanje: »koji segment tržišta je meni zanimljiv i želim ga osvojiti?» To je gotovo uvijek greška srednjih i malih
businessa da žele biti sve svojim kupcima. Ali, jedino business koji ima određen segment
tržišta na koji se orijentirao može se uspješno širiti i razvijati. (npr. orijentirao se samo na
najbolje/najkvalitetnije proizvode u Vašoj djelatnosti, ili nudite samo proizvode prihvatljivih cijena,
ili nudite radno vrijeme 0-24, ili izvršavate narudžbe u vrlo kratkom roku, itd. )
Nažalost najveći broj kompanija su
samo «i ja» poduzeća. One izgledaju i
posluju baš kao i druge u branši. One
imaju isti asortiman proizvoda kao i druge u branši. One ne razvijaju ništa jedinstveno što bi
stvorilo želju kod potencijalnog kupca da ima tu njihovu jedinstvenost.
Previše
kompanija su tu samo da prodaju. Trebate
se obvezati da postanete firma koja će se baviti rješavanjem problema koje ima
kupac/klijent. To može biti vaša
jedinstvenost!
Vaša
jedinstvenost vam može tako brzo otvoriti tržište da nećete moći vjerovati!
Stoga pronađite svoje jedinstvene prednosti i počnite ih promovirati svojim
kupcima i potencijalnim kupcima već danas.
_________________________
Savjet: jednom kad spoznate pogreške navedene u ovom izvještaju nemojte
ponovo raditi svoj marketing na isti stari neprofitabilni način.
Ako otkrijete da radite više ovih
grešaka nemojte svoj business okrenuti naglavačke. Radije otkrijte onu koju stalno radite i
usmjerite svoju energiju na promjenu. Tako promijenite i ispravite svoje greške, jednu po jednu. Zabilježite si glavne točke i ideje. Što god radili odlučite učiniti promjene koje
će poboljšati svoj business. Promijenite
jednu točku. Tada zapišite svoj idući
korak i promijenite. I tako sve dok
niste ispravili sve svoje greške. Onda
ponovno.
Najteže je kod promjene kada
uključujete druge ljude. Oni su obično u
hladovini na koju su se navikli, a vi
dolazite sa prijedlogom za promjenu. Motivirati ljude na promjene je najteži dio. Ali nemojte odustati. Budite primjer uspješnog marketera. Svakako sa vodite željom da vaš business bude
uspješniji.
Nema komentara:
Objavi komentar